ده نکته مهم در ويدئوي ديجيتال- قسمت اول

نوشته Derrick Story, نويسنده کتاب "راهنماي جيبي ويدئوي ديجيتال"- ترجمه خودم!
شايد خواندن متن خشک و فني دفترچه هاي راهنماي دوربين ها راه خوبي براي يادگيري نحوه استفاده از دوربين باشد، ولي چيزي در مورد تکنيک ها و فوت و فنهاي کا ر به شما نمي آموزد. در نوشتار زير ده اصل مهم در فيلم برداري ديجيتال که چکيده کتاب راهنماي ويدئوي ديجيتال است را خدمت شما عرضه ميدارم. اميدوارم براي علاقمندان به ويدئوي ديجيتال مفيد واقع شود.
پس براي ياد گرفتن آماده باشيد، نور، دوربين، حرکت...


1- منابع نور خود را محدود کنيد.
چشم و مغز شما مي تواند به سرعت با آميزه اي از شرايط نوري مختلف –نظير تنگستن، نور روز و فلورسنت – خود را وفق دهد، ولي انجام اين کار براي دوربين شما مشکل است. معمولا نورهاي فلورسنت لايه اي از رنگ سبز را در تصاوير ايجاد مي کنند در حالي که نور تنگستن باعث نارنجي شدن تصوير مي شود. نور روز نيز در صورتي که در سايه و يا در نزديک يک پنجره باز باشيد لايه اي از رنگ آبي را در تصاويرايجاد مي نمايد.
چگونه با تمام اين مشکلات برخورد کنيم؟
بهترين راه حل اينست که منابع نوري خود را محدود نماييد و از تنظيم تراز سفيدي دوربين خود براي رفع مشکل نور باقيمانده استفاده نماييد. اگر داخل اتاق يا فضاي سرپوشيده با نور کافي از بين پنجره ها و نيز  يک عالمه نور فلورسنت در بالاي سرتان هستيد، مي توانيد يا چراغهاي فلورسنت را خاموش نماييد و دوربين را براي حالت نور روز تنظيم کنيد و يا پرده پنجره ها را بکشيد و دوربين را براي نورهاي فلورسنت بالاي سرتان تنظيم نماييد.
هنگامي که در شرايطي قرار گرفتيد که منابع نوري مختلف وجود دارد، اگر نميتوانيد نورها را حذف نماييد، سعي نماييد تنوع آنها را در حد ممکن کاهش دهيد وتراز سفيدي دوربين را در شرايط مناسب با وضعيت موجود تنظيم نماييد.


2- لنز خود را در سايه نگهداريد.
هيچ چيز روي تصوير اثر مخربتري نمي گذارد از اينکه نور خورشيد مستقيما به جلوي لنز دوربين بتابد. براي انکه تصوري از وضعيت پيش آمده داشته باشيد، شرايطي را که هنگام بيرون آمدن از سالن سينماي تاريک به محيط باز و نور خورشيد پيش مي آيد در نظر بگيريد. همه چيز درخشندگي آزار دهنده اي دارد. اگر از چشمهاي دوربين تان حفاظت نکنيد اين وضعيت براي آن نيز رخ خواهد  داد!.
بهترين راه براي جلوگيري از ايجاد فليرFlare در لنز دوربين (ايجاد نقطه يا هاله اي درخشنده در تصوير در مقابل نور زياد) استفاده از درپوشهاي مخصوصي است که سازنده همان نوع دوربين در اختيار شما قرار مي دهد. اگر چنين ابزاري براي دوربينتان در اختيار نداريد و يا اگر در دوربين شما براي نصب حلقه روي لنز راهي پيش بيني نشده است، مي توانيد از دستتان براي ايجاد سايه روي لنز براي جلوگيري از اشعه ازاردهنده خورشيد استفاده نماييد. اما اگر از سه پايه براي فيلمبرداري استفاده نمي کنيد اين کار مشکل خواهد بود.


image001.jpg

 يکي ديگر از راههاي حل اين مشکل استفاده از flare buster است که براي دوربين هايي که نمي توان روي لنز آنها حلقه نصب نمود مناسب است. اين ابزار روي محل نصب چراغ ويدئومتصل مي شود و با استفاده از بازوي قابل انعطاف آن در مقابل لنز قرار مي گيرد. اين وسيله نه تنها به کاهش فلير کمک مي کند، بلکه از آن مي توان براي اتصال فيلترها، انعکاس دهنده ها و نگه داشتن اشياء کوچک براي فيلمبرداري ماکرو از آنها استفاده نمود.


3- نور پشت سوژه را خاموش نماييد.
يکي از اشتباهات رايج در بين تازه کاران فيلمبرداري ويدئويي فيلمبرداري از سوژه اي است که در پشت آن نور وجود دارد. معمولا اين شرايط در حالتي ايجاد مي شود که در حال دنبال کردن سوژه متحرک يا پن کردن دوربين يک زمينه روشن وارد کادر فيلمبرداري مي شود. ناگهان همه چيز در جلوي صحنه (شامل سوژه) تاريک مي شود. چون سيستم تنظيم نور دوربين تحت تاثير آسمان روشن يا نور وارد شده از پنجره قرار مي گيرد و براي آن نور تنظيم مي شود.
سه راه حل ساده براي رفع اين مشکل وجود دارد:
- استفاده از يک  بازتاب دهنده يا پروژکتور براي روشن کردن سوژه.
- قفل کردن نور دوربين روي نور سوژه طوري که هنگام وارد شدن زمينه روشن در کادر تنظيم نور عوض نشود.
- بطور کلي پرهيز از قرار گرفتن در اين شرايط .
استفاده از بازتاب دهنده ها و نورهاي پروژکتور در شرايطي از نور زمينه مناسب است که شما بخواهيد براي فائق آمدن بر نور زمينه سوژه را تا حد زيادي روشن نماييد.


image002.jpg
image003.jpg

 در اين تصاوير زمينه روشن در تصوير نشان داده شده است. در تصوير اول دوربين نور را بر اساس نور پنجره تنظيم نموده است که باعث تاريک شده سوژه شده است. در تصوير دوم نور روي زمينه قفل شده است ولي براي جبران کم نوري سوژه از نور پروژکتور استفاده شده و نور آن به حد تعادل رسيده است.


اگر نيازي به ثبت صحنه پشت سوژه نداريد و فقط مي خواهيد سوژه مورد نظر را بگيريد، جبران نوري دوربين تان را روي مقادير (+1) يا (+1.5) قرار دهيد.. يک حقه ديگر نيز اين است که نور دوربين را روي سوژه قفل نماييد و بدون در نظر گرفتن تغييرات نوري در زمينه فيلم برداري نماييد.
فراتر از اين کارها، ياد بگيريد که از قبل شرايط نوري زمينه تصوير را تخمين بزنيد و اگر مي توانيد از ايجاد آن دوري نماييد و اگر نمي توانيد بهترين راه حل آن را از قبل در نظر گرفته و براي رفع آن آماده باشيد.


 ------------------


دوست هنرمند احسان هاشمی عکسی زيبا برايم ارسال کرده اند که بهتر است شما هم ببينيد:


 


برای ديدن عکس بزرگتر کليک کنيد

 


نام عکاس: احسان هاشمی


دوربين: Creative PC600


مد اتوماتيک


 
/ 4 نظر / 4 بازدید
omid

سلام در دوربين اليمپوس سی ۷۳۰ نوشته بودی: سرعتهاي شاتر از 16 ثانيه تا 1000/1 ثانيه با کاهش نويز د رزمانهاي بالاتر از يک ثانيه لطفا توضيح دهيد که آيا بالاتر بودن سرعت بهتر است و يا پايين تر بودن آن؟ و بگویید دوربين کانون جی۳: سرعت شاتر از 15 ثانيه تا 1250/1ثانيه( 2000/1 در f4 و بالاتر بهتر است یا اولی؟ متشکرم موفق باشيد;)

m

موفق باشی

بابا لنگ دراز

سلام دوست من. خسته نباشی. خيلی وقت بود دوست داشتم برات يه کامنت بزارم و از بابت مطالب خيلی مفيدت تشکر کنم. واقعا استفده بردم.شرمنده که هر روز سر می زدم اما کامنت نميزاشتم! موفق باشی.

ehsanpcman

از اينکه عکسم رو گذاشتی خيلی ممنون‌!