دوربين‌هاي فيلم برداري ديجيتال - قسمت دوم

دوربينهاي ديجيتال فيلم برداري تمام کنترلهاي استاندارد نظير زوم، فوکوس، تراز سفيدي، نور زمينه به اضافه توانايي هاي ديگري نظير گرفتن عکس، فيلم برداري مادون قرمز براي شب، کنترلهاي ويرايش فيلم و افکت هاي مختلف ديجيتالي را پشتيباني مي کنند که بسياري از آنها قبلا در دوربين هاي آنالوگ قابل تصور نبود.
دوربين هاي فيلم برداري مدرن امروزي داراي توانايي فيلم برداري تله فوتو تا ماکرو قدرتمند هم به صورت اپتيکال – معمولا 10X يا بيشتر- و هم ديجيتال با استفاده از پردازش سيگنال ويدئو با زومي بالاتر از 200X ، مي باشند. البته در زوم هاي ديجيتال بالا تصوير به صورت نقطه اي در آمده و ثابت کردن تصوير نيز مشکل مي باشد. معمولادر اين دوربين ها دو منظره ياب وجود دارد: يکي منظره ياب چشمي و يک منظره ياب متحرک LCD که حتي ممکن است حساس به لمس بوده و امکان زوم کردن بر روي يک شيئ با لمس کردن آن روي صفحه را فراهم نمايد.
بسياري از دوربينهاي ديجيتال امروزي بصورت دستگاههاي چند کاره عکاسي ديجيتال، فيلم برداري و حتي MP3 و Email فروخته مي شوند. بعضي از آنها فقط مي توانند عکسهايي با وضوح ويدئوي DV يعني 576*720 بگيرند که براي حفظ نسبت ابعاد استاندارد به 480*640 تبديل مي شوند. بعضي ديگر وضوح بالاتري براي عکسهاي ديجيتال دارند، ولي اغلب براي رسيدن به اين وضوح از ميان يابي نرم افزاري استفاده مي کنند. جهت اطلاع، يک دوربين فيلم برداري 1.5 مگاپيکسلي امکان گرفتن عکسهايي ميان يابي نشده (با کيفيت خوب) تا حداکثر وضوح 1020*1360 را مي دهد.
بيشتر دوربين هاي فيلم برداري ديجيتال از يک تثبيت کننده تصوير Image-Stabilisation ديجيتال يا اپتيکال براي کاهش لرزش هاي تصوير که هنگام فيلم برداري روي دست غير قابل اجتناب است استفاده مي کنند. تثبيت کننده تصوير ديجيتال DIS بسيار موثر است اما عيب آن اينست که وضوح تصوير را کم مي کند، زيرا براي ثبت تصوير از ناحيه کوچکتري از سنسور استفاده مي کند و از بقيه آن براي تثبيت تصوير استفاده مي کند. (مکانيزم آن به اين صورت است که نقطه مرکزي تصوير شناسايي شده و تغييرات جزيي مکان آن روي سنسور ردگيري مي شود و کادري که تصوير در آن ضبط مي گردد همراه با اين نقطه مرکزي جابجا مي شود. به همين خاطر بايد سنسوري بزرگتر از کادر مورد نياز براي فيلمبرداري داشته باشيم.-م) در روش تثبيت نوري تصوير OIS از يک منشور که جهت نور را هنگام عبور از لنز تصحيح مي کند استفاده مي شود. هر دو روش تقريبا ثبات يکساني را ايجاد مي نمايند . (در دوربين هاي قديميتر که وضوح سنسور محدود تر بود روش OIS به علت اينکه وضوح را کم نمي کرد بهتر بود. ولي امروزه با وجود سنسورهاي تصويري با وضوح بسيار بالاتر از آنچه که براي فيلمبرداري نياز است به نظر مي رسد روش DIS به علت مصرف برق کمتر و عدم امکان خرابي و تحت تاثير محيط قرار گرفتن بهتر باشد. – م)

عکس امروز عکسی از منظره شب است که يکی از موضوعات مورد علاقه تمامی علاقه مندان به عکاسی است.
عکاس: Serdar Ugurlu
دوربين: Canon powershot G3
سرعت شاتر: 15 ثانيه
فاصله کانونی: F2.8

exportImage.asp?s=cano&i=10986688&w=600&h=467

/ 1 نظر / 4 بازدید
محمد كميجاني

سلام به فکر خريد يک دوربين فيلم برداری هندی کم مناسب خوب و باکيفيت و ارزان بودم و تصميم داشتم از سوريه تهيه کنم ولی جالب اينکه در سوريه دوربين به آن تعداد مورد انتظار نبود و از طرفی يک بی اعتمادی هم در بين بود و فکر کردم که ممکن است اين وسيله ای که ميخرم خوب نباشد و من هم ديگر به فروشنده دسترسی نداشته باشم . لذا از خريد منصرف شده و دست خالی برگشتم . جداٌ اگر ممکن است مرا برای خريد دوربين راهنمايی بکن . دوربينی با امکانات زير : ارزانترين قيمت و بيشترين امکانات و کم ترين وزن . لطفاٌ نام و مارک و مدل و ساير مشخصات و محل بازار عمومی اينگونه دوربين ها را برای من بفرمائيد . متشکرم .